30 januari 2023

Macula-degeneratie

Infobijeenkomsten

Maculadegeneratie (MD) is de meest voorkomende oorzaak van slechtziendheid in Nederland en de westerse wereld. Naar schatting loopt één op de vijf zestigplussers de kans om deze oogaandoening te krijgen. Ondanks dit hoge aantal is de bekendheid van deze oogaandoening laag. Maar wie met maculadegeneratie te maken krijgt, heeft opeens een leven vol obstakels. Dat wat eerder vanzelfsprekend leek, zoals het kunnen zien van de personen van wie je houdt, behoort plots tot het verleden. Ook praktische zaken zoals het besturen van de auto, het lezen van een boek, of het doen van de administratie, worden nagenoeg onmogelijk.
Dit slechte zien wordt veroorzaakt door de aantasting van lichtgevoelige cellen in het centrum van het netvlies, de macula.

MaculaVereniging, Macula bijeenkomsten
De MaculaVereniging is de patiëntenvereniging van mensen met MD. Zij biedt hen ondersteuning en behartigt hun belangen. Een van de activiteiten van de vereniging is het organiseren van Macula bijeenkomsten op diverse plaatsen in het land.
In de regio Eindhoven is er iedere derde woensdag van de maand een MD-bijeenkomst, van 14.00 tot 16.00 uur bij Archipel Gagelbosch, Gagelbosplein 200, Eindhoven. De bijeenkomsten zijn informeel. Lotgenotencontact staat centraal, maar daarnaast zal iedere bijeenkomst ook een interessant onderwerp hebben. De eerstvolgende bijeenkomst is op woensdag 15 februari. Aanmelden kan via: henrikelangenberg@gmail.com of 06-39753335.
Gagelbosch is vanaf station Eindhoven te bereiken met de buslijnen 15, 18, 19 en 319.